Tele2 besvarar min frustration…

Brevet igår fick mig att reagera ganska hårt! Då det försätter både mig och min verksamhet i en mycket konstig situation. Man avslutar ett 4G-abonnemang med flat-rate för att man troligen anser att jag haft för hög förbrukning. Jag är beroende av en god internetförbindelse både då det gäller upp- och nedladdningshastighet.

Jag börjar ana ett surt mönster i hanteringen. Jag har helt enkelt haft en större förbrukning med min fasta installation kombinerat med tvillingkortet än vad Tele2 förväntat sig. Jag har konkreta exempel på företagskollegor som kör samma lösning, men som troligen inte alls förbrukat samma mängder bandbredd. I ett av dessa fall har man kontaktat Tele2 och fått information om att abonnemanget framledes även kommer gälla med flat-rate.
Detta tycks alltså innebära att man rent konkret tillåter flat-rate till dess man börjar förbruka en högre datamängd – då säger man upp avtalet med omedelbar verkan. Tyvärr inte heller ett helt snyggt förhållningssätt. Det är som att gå på buffé, men man får endast äta en tallrik. Därefter får man kliva över på à la carte-menyn inför tallrik nummer två.

Att jag bedriver IT-konsultverksamhet där jag rekommenderar abonnemang och lösningar för kunder gör att jag säkerligen har en förhållandevis god koll på abonnemang på marknaden. Det var så klart därför jag valde just det specifika abonnemanget med de optioner Tele2 själva skapat och erbjudit.

Jo, brevet kom inte till mig vidare sent. Dess utskriftdatum var den 11/3 och jag erhöll det 13/3. Uppsägning 14/3. Så vi kan knappast klandra Posten denna gång.

Imponerande är det otvivelaktigt att Tele2 nu snabbt tycks besvara och bemöta mig i en dialog kring saken. Hoppas givetvis på en lösning – så jag slipper arbeta via Telias surfzoner närmsta månaderna.

Skriv ett svar